"Either write something worth reading or do something worth writing."

Pull me down

Logo τιμής

Τι σημαίνει Google; Υπήρξε ο Uncle Ben; Ποια πολυτελή αυτοκινητοβιομηχανία ενέπνευσε η αρχιτεκτονική του Παρθενώνα; Η αχιβάδα της Shell τι συμβολίζει; Πίσω από κάθε trademark, πίσω από κάθε logo κρύβεται μια –κερδοφόρα– ιστορία.

Aπό την Πάμελα Λύτρα

Ένα πετυχημένο logo είναι αυτεξούσιο και αυτοδύναμο σχεδόν. Ανεξάρτητα από τις πωλήσεις των προϊόντων που συνοδεύει. Σε πολλές περιπτώσεις, έχει τέτοια δύναμη ώστε στην έντυπη ή τηλεοπτική διαφήμιση το ίδιο το προϊόν να απουσιάζει. Το trademark, το σήμα κατατεθέν, δεν είναι απλώς ένα εμπορικό σήμα, αλλά η φιλοσοφία μιας αισθητικής.

Σκορπιός με σκορπιό (Fiat Abarth)

Ο κοκκινοκίτρινος σκορπιός – έμβλημα του αγωνιστικού τμήματος της Fiat Abarth– συμβολίζει τον ιδρυτή της. O νεαρός Ιταλός Κάρλο Άμπαρθ είχε για γούρι... τον εαυτό του και πίστευε πως το δυναμικό του ζώδιο αποτελεί πηγή έμπνευσης για τους απανταχού ραλίστες. Με σήμα το σκορπιό, ξεκίνησε να κατασκευάζει επιτυχημένα αγωνιστικά αυτοκίνητα πριν ακόμη ιδρύσει τη δική του εταιρεία βελτιώσεων, την οποία το 1971 πούλησε στη Fiat.

Greeks do it better (Rolls Royce)

Η μάσκα καθενός από τα πολυτελή αυτοκίνητα της εταιρείας Rolls Royce απεικονίζει την αρχιτεκτονική του δικού μας Παρθενώνα και για σύμβολό της έχει αυτό της Nίκης. Όταν ο ένας εκ των δύο συνεργατών, ο Ρολς, έφυγε από τη ζωή, ο Ρόις αποφάσισε πως το σήμα της Nίκης της Rolls Royce θα εμφανίζεται πλέον γονατιστό!

Το μήλο του Αδάμ (Apple)

Το χαρακτηριστικό «τσίμπημα-σήμα» στο μήλο της Apple συμβολίζει την έννοια της αποπλάνησης των πελατών, αλλά και της αγοράς γενικότερα. Η πολύχρωμη πλέον έκδοσή του χρησιμοποιείται ως αναφορά στη βιβλική ιστορία του Αδάμ και της Εύας, παρουσιάζοντας την Apple ως τον πολυπόθητο καρπό του Δέντρου της Γνώσης.

Το σημείο G (Google)

Για περίπου οκτώ χρόνια το αρχικό γράμμα «G» της Google αποτελούσε το σήμα κατατεθέν, ενώ τελευταία δίνεται έμφαση στον καλλιτεχνικό σχεδιασμό του μικρού γράμματος «g» του ηλεκτρονικού περιηγητή. Εκπρόσωποί της δήλωσαν σχετικά πως χρειάζονταν ένα περισσότερο ευέλικτο λογότυπο, αφού ετοιμάζονται για την ανάπτυξη νέων εφαρμογών και διαφόρων formats (π.χ. iPhone). Δεν ξεχνάμε όμως και τα γνωστά πλέον Google Doodle. Εκείνα τα επετειακά σκίτσα, που πρωτοεμφανίστηκαν εντελώς... συμπτωματικά! Κάποια στιγμή οι Λάρι Πέιτζ και Σεργκέι Μπριν, ιδρυτές της Google, άφησαν τους υπολογιστές τους για τις εορταστικές εκδηλώσεις ενός φεστιβάλ. Ήθελαν όμως να ενημερώ- σουν, με κάποιο τρόπο, τους χρήστες του διαδικτύου πως σε περίπτωση προβλήματος δεν θα υπήρχε κανένας να σηκώσει το τηλέφωνο για να τους εξυπηρετήσει. Έτσι, κόλλησαν ένα ανθρωπάκι πάνω στο γνωστό λογότυπο Google, που παρέπεμπε απευ- θείας στο γνωστό φεστιβάλ, σχεδιάζοντας το πρώτο Google Doodle. Για την Ελλάδα, το πρώτο Google Doodle αφορούσε την επέτειο των γενεθλίων του παραγωγού και σκηνοθέτη κ. Φίνου.

Coffee Society (Starbucks)

Έχετε παρατηρήσει προσεκτικά το σήμα της αλυσίδας καφέ Starbucks; Συμβολίζει μια γυναικεία μορφή που αναμειγνύεται με το υγρό στοιχείο. Έτσι, παραπέμπει στο περιβάλλον όπου γεννήθηκε η ιδέα των Starbucks (στην ευρύτερη περιοχή του Σιάτλ, κοντά στη λίμνη Ουάσινγκτον) και στην παραδοσιακή μεταφορά του εκλεκτού καφέ, που παλιά γινόταν θαλάσσια.

Shell service (Shell)

Η φωτεινή αχιβάδα της Shell φιγουράρει σε 160 χώρες του κόσμου. Η ονομασία και το αντίστοιχο σύμβολο της εταιρείας καυσίμων ήταν ιδέα του ιδρυτή της Μάρκους Σάμιουελ. Η επωνυμία αυτή δόθηκε προς τιμήν της μνήμης του πατέρα του, που δημιούργησε περιουσία με την εισαγωγή και το εμπόριο διακοσμητικών αχιβάδων/κοχυλιών από την Άπω Ανατολή.

Time for value (Rolex)

Μπορεί η κορώνα να παραπέμπει σε βασιλικές προτιμήσεις, για τον ιδρυτή της Rolex, όμως, Χανς Ουίλσντορφ, η σημειολογία είναι διαφορετική. Η κορώνα αποτελεί το σύμβολο των ωρολογοποιών και οι πέντε απολήξεις της απεικονίζουν τα πέντε δάχτυλα του ειδικού τεχνίτη. Επίσης, το σχήμα του σήματος έπρεπε να ταιριάζει αρμονικά με τις διαστάσεις της πλάκας του ρολογιού, ώστε να μη χαλάει η κομψότητά του.

I’ve got the blues (Nivea)

Για τους εμπνευστές του συγκεκριμένου logo, το μπλε συμβολίζει τη φρεσκάδα και την καθαριότητα. Όταν, μάλιστα, το 1925 η Nivea έκανε το εμπορικό της ντεμπούτο, το μπλε δεν εκπρο- σωπούσε καμία πολιτική παράταξη. Έτσι, έγινε γρήγορα αποδεκτό από το αγοραστικό κοινό. Όσο για το όνομα; Ακόμη κι αυτό δεν είναι τυχαίο, αφού προέρχεται από τη σύνθεση της λατινικής λέξης «nivis», που σημαίνει «χιόνι», και της αντίστοιχης αγγλικής «snow».

Lion King (MGM)

Το έργο ξεκινάει και το γνωστό λιοντάρι της MGM βρυχάται γι’ ακόμη μία φορά. Ο Leo, όπως είναι το όνομά του, επιλέχθηκε προς τιμήν των παικτών της ομάδας Lions του πανεπιστημίου της Κολούμπια. Πριν από αυτόν, όμως, υπήρχαν άλλα τέσσερα λιοντάρια- σύμβολα. Αρχικά ήταν ο βουβός Slats, ακολούθησε ο βρυχηθμός –μέσω φωνογράφου– του Jackie και μετά ο διάσημος Τanner. Όσο για το ρητό Ars Gratia Artis, που εμφανίζεται στο λογότυπο της εταιρείας, σημαίνει Art for Art’ s Sake, δηλαδή «Τέχνη χάριν της Τέχνης»!

Βασιλικό Οπλοστάσιο (Άρσεναλ)

Γιατί μια ποδοσφαιρική ομάδα έχει για σήμα της ένα όπλο; Όχι, οι παίκτες της Άρσεναλ δεν είναι πολεμοχαρείς, οι ιδρυτές της όμως εργάζονταν στο Βασιλικό Οπλοστάσιο. Ο σύλλογος ιδρύθηκε το 1886 από τον Σκωτσέζο Ντέιβιντ Ντάνσκιν και τους Άγγλους Έλιτζαχ Γουάτκινς, Τζον Χαμπλ και Ρίτσαρντ Πιρς. Οι τέσσερις τους ήταν εργάτες του Βασιλικού Οπλοστασίου, που είχε έδρα το βόρειο Λονδίνο.

Οι νυχτεριδάνθρωποι (ΒACARDI)

Μπορεί η «νυχτερίδα» να ερμηνεύεται ως σύμβολο της νυχτερινής ζωής, αλλά η νυχτερίδα ΒACARDI έχει κάτι ακόμη να μας πει. Κατ’ αρχάς, ως ιδέα προήλθε από τον αυξημένο αριθμό των νυχτερίδων που υπήρχε στη στέγη της ποτοποιίας όπου παρασκευαζόταν αρχικά το Bacardi και, δεύτερον, οι νυχτερίδες φρούτων αποτελούν σύμβολο καλής τύχης για τους Κουβανούς.

World Exclusive (Ελευθεροτυπία)

Στην πρώτη σελίδα της «Ελευθεροτυπίας» φιγούραρε ένας αγγελιαφόρος που κρατάει κάτι σαν δόρυ. Παρατηρώντας λίγο πιο προσεκτικά, βλέπετε πως το δόρυ είναι κοντυλοφόρος. Μια πένα που ετοιμάζεται να βρει το δημοσιογραφικό της στόχο.

Ένα πετυχημένο logo είναι αυτεξούσιο κι αυτοδύναμο σχεδόν. Ανεξάρτητα από τις πωλήσεις των προϊόντων που συνοδεύει. Σε πολλές περιπτώσεις, έχει τέτοια δύναμη ώστε στην έντυπη ή τηλεοπτική διαφήμιση το ίδιο το προϊόν να απουσιάζει. Το trademark, το σήμα κατατεθέν, δεν είναι απλώς ένα εμπορικό σήμα, αλλά η φιλοσοφία μιας αισθητικής.

Ρίζωσε (Uncle Ben)

Ο θείος Μπεν υπάρχει! Ο Uncle Ben που βλέπετε στο πορτοκαλί κουτί υπήρξε ένας αγρότης στο Χιούστον που αγαπούσε πολύ τη δουλειά του και φρόντιζε να παράγει προϊόντα υψηλής ποιότητας. Η συνεργασία του με τη διασημότερη αμερικανική εταιρεία εισαγωγής ρυζιού ξεκίνησε το 1943 και συνέχισε με παγκόσμια επιτυχία! Το πρόσωπο του λογότυπου, όμως, αποτελεί ένα φανταστικό πορτρέτο του συγκεκριμένου αγρότη, αφού ο ίδιος δε θέλησε ποτέ να φωτογραφηθεί. One flew over the cuckoo’s nest Όταν ο Χένριχ Νεστλέ μετακόμισε στην Ελβετία, το 1843, αποφάσισε να ιδρύσει τη δική του φαρμακευτική εταιρεία. Μέσω αυτής πουλούσε διάφορα προϊόντα, από φάρμακα μέχρι βιολογικά τρόφιμα. Από το 1867 πρόσθεσε γαλακτοκομικά προϊόντα για βρέφη και το 1904 εισχωρεί, επιτέλους, στον γευστικό κόσμο της σοκολάτας. Η ζεστή φωλιά των πουλιών, που παρατηρείτε στο λογότυπο της Nestlé, ταξιδεύει τους καταναλωτές πίσω στην πορεία της οικογενειακής, αρχικά, επιχείρησης και ταυτόχρονα παραπέμπει σε μία συμβολική παραλλαγή του ονόματος του ιδρυτή της, παίζοντας με τις λέξεις «small» και «nest» («μικρή φωλιά»).

Από τζάκι! (Alfa Romeo)

Όταν ο σχεδιαστής Ρομάνο Κατανέο περίμενε το τραμ στο σταθμό της Πιάτσα Κοστέλο, στο Μιλάνο, εμπνεύστηκε από το σήμα της πόλης του Μιλάνου και το χαρακτηριστικό οικόσημο της σημαίνουσας, αριστοκρατικής οικογένειας της πόλης, Βισκόντι, το σημερινό σήμα της Alfa Romeo. Με τη βοήθεια του αρχισχεδιαστή Μερόσι, τα σχέδια του Κατανέο συνδύασαν το έμβλημα της πόλης του Μιλάνου (ερυθρός σταυρός) με αυτό της οικογένειας Βισκόντι (ασπίδα με ερπετό) σε κυκλικό μοτίβο. Περικυκλωμένο από έναν μπλε μεταλλικό δακτύλιο, έγραφε με λευκούς χαρακτήρες τις, χωρισμένες με δύο κόμπους, λέξεις ALFA ROMEO και MILANO.

LOGO - μαχίες
  • Το κόκκινο σημαίνει έντονη ζωή και δραστηριότητα. 
  • Το μπλε αντιπροσωπεύει την ηρεμία. 
  • Το κίτρινο παραπέμπει στην επαναστατική αλλαγή και ευθυμία.
  • Το πράσινο θεωρείται φυσικό, σοβαρό και αξιόπιστο.
  • Το τριγωνικό σχήμα αποπνέει δυναμικότητα και ανταγωνισμό.
  • Ο κύκλος δείχνει άνεση και κοινωνικότητα.
  • Τα βέλη συνδέονται με τη μοναδικότητα, την ευελιξία και την ταχύτητα.
  • Το τετράγωνο συμβολίζει τη λογική και την πρακτικότητα.
  • Οι εταιρείες πετρελαίου συνήθως χρησιμοποιούν λογότυπα με εικόνες από τη φύση για να τονίσουν πως έχουν πράγματι οικολογική συνείδηση (θυμηθείτε τον φωτεινό ήλιο της bp!).
  • Οι μεγάλες καπνοβιομηχανίες, μετά την απαγόρευση της ραδιοτηλεοπτικής διαφήμισης των προϊόντων τους, ψάχνουν για δυναμικά και κυρίως υγιή σύμβολα (όπως είναι ο διαχρονικός cowboy της Marlboro!). To ίδιο προσπαθούν σταδιακά και οι εταιρείες πώλησης οινοπνευματωδών ποτών, ενόψει της κατάργησης ραδιοτηλεοπτικής διαφήμισης και γι’ αυτές (χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της τάσης αποτελεί ο «περιπατητής» του Johnny Walker).